חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
פיננסים וכספים

השפעה בלתי הוגנת בעריכת צוואה

מערכת שורש  ח תמוז, תשעח  21/06/2018

ללא צוואה העיזבון יחולק על פי הוראות חוק הירושה, ולכן המנוח אינו יכול להחליט כיצד יחולק רכושו בקרב יורשיו

תגיות:
מומלץ לכל אדם לכתוב צוואה כדי לשקף את רצונו כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. ללא צוואה העיזבון יחולק על פי הוראות חוק הירושה, ולכן המנוח אינו יכול להחליט כיצד יחולק רכושו בקרב יורשיו. בישראל יש 4 אפשרויות לעריכת צוואה, מומלץ לערוך את הצוואה בעזרת עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום ירושות וצוואות, כדי להימנע מטעויות ומפסילת הצוואה. כדאי לדעת כי סעיף 30 א לחוק הירושה קובע כי ישנה אפשרות לבטל צוואה שנערכה תחת השפעה לא הוגנת ובנסיבות אונס, מרמה, איומים ותחבולה.
במקרים בהם אחד או יותר מהיורשים חושש כי הצוואה שהותיר אחריו המנוח נערכת תחת השפעה בלתי הוגנת, באפשרותו להגיש בקשה לביטול הצוואה, זהו נושא משפטי רגיש ובית המשפט העליון קבע 4 מבחנים כדי לבחון את הנושא ולקבל החלטה.

4 התנאים לבחינת השפעה בלתי הוגנת
בתי המשפט לענייני משפחה דנים במקרים רבים בהם יורש או מספר יורשים טוענים כי יש לבטל את הצוואה שהותיר אחריו המנוח בגלל השפעה לא הוגנת. לכן, עם השנים הוחלט על 4 תנאים לבחינת המקרה וכדי לבדוק את חוקיות הצוואה ותוקפה המשפטי:
• המבחן הראשון תלות ועצמאות – בית המשפט בודק האם בעת עריכת הצוואה המצווה עצמאי מבחינה שכלית והכרתית. כלומר, מבררים את מצבו של המוריש בעת עריכת הצוואה, וככל שהוא היה יותר עצמאי, נטיית בית המשפט תהיה לא לפסול את הצוואה.
• המבחן השני תלות וסיוע – בית המשפט בוחן האם הקשר בין המצווה לנהנה התבסס על מתן סיוע שהמוריש נזקק לו, כמו כן בודקים מהי מידת תלותו של הוריש בנהנה.
• המבחן השלישי קשרי המצווה עם אחרים – בית המשפט בוחן עד כמה המוריש היה תלוי בנהנה, והאם בעת עריכת הצוואה היה מנותק ומבודד מאחרים.
• המבחן הרביעי נסיבות עריכת הצוואה – בית המשפט בודק את נסיבות עריכת הצוואה לפי סעיף 35 לחוק הירושה, כלומר מהי מידת מעורבותו של הנהנה בעריכת הצוואה.

חשוב לדעת כי לבית המשפט מגוון כלים ושיטות לבחינת המקרה ומידת ההשפעה הבלתי הוגנת מצד הנהנה על המוריש, בעת עריכת הצוואה. עם זאת, הכלל המנחה את בתי המשפט בארץ הוא לכבד את רצונו של המנוח, לכן כל מקרה נבדק בקפידה ובעיון רב על מנת לגלות את האמת ולקבל החלטה ראויה.

ראיות להוכחת החשש להשפעה לא הוגנה על המצווה
כדי להוכיח בפני בית המשפט את הטענה כי עריכת הצוואה בוצעה תחת השפעה בלתי הוגנת מצד נהנה מסוים, חשוב לאסוף ראיות המוכיחות את הטענה. כך לדוגמה, מומלץ לאסוף מסמכים רפואיים העשויים להצביע כי מצבו הבריאות ו/או הנפשי של הוריש גרמו למצווה לערוך את צוואתו תחת השפעה לא הוגנת ושאינה משקפת את רצונו הכנה. כמו כן, מסמכים המעידים על מצב רפואי או נפשי רעוע עשויים להעיד על תלות גבוהה של המצווה לנהנה, ולפיכך קיים חשש סביר כי הוא ערך את צוואתו ללא יכולת לממש את רצונותיו הכנים.

יש לזכור כי נטל ההוכחה מוטל על מגיש הבקשה לבית המשפט, לכן חשוב לפנות לעורך דין צוואות מנוסה כדי לקבל ייעוץ משפטי ברמה גבוהה וייצוג בדיונים בבית המשפט.
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
מתקפת תביעות על שימוש בתמונות עם זכויות יוצריםשמעון לביאגל של תביעות נגד אתרי אינטרנט בעקבות שימוש בתמונות עם "זכויות יוצרים". היזהרו!!
ממירי מתח DC-DCמערכת שורשמציאת והתאמת ממיר מתח איכותי הינו משימה קריטית לכל מתכנן מערכות או יצרן
בכיינות של השבט הלבן השליטאסף גולןהשמאל הישראלי המפונק, זה שאמור לדגול באמת ובתמים בשוויון אזרחי, כל הזמן מפלה בין דם לדם ומתבשם מהנאורות והחכמה השכלית שלו.
שם השולח
תוכן ההודעה