חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
דת ויהדות

לקט מהרוקח לפרשת מצורע

מערכת שורש  ז ניסן, תשעט  12/04/2019

הלקט הקבוע של אורן מס, הפעם על פרשת מצורע

תגיות:
לקט מהרוקח לפרשת מצורע
יד,ד: ולקח למיטהר ... ועץ ארז ושני תולעת: מה משמעות עץ הארז ושני התולעת? הרוקח: "עץ ארז – שבעבור גסות נגעים, ושני תולעת – שאם יגבה ליבו יחשוב על יום המיתה, בעודו חי תולעים אוכלים אותו, קל וחומר במיתתו". חשבון נפש לאדם כל עוד הוא חי וחושב ומרגיש.
יד,נד-נו: זאת התורה לכל נגע הצרעת ולנתק ולצרעת הבגד ולבית, ולשאת ולספחת ולבהרת: מדוע התורה נוקטת לשון 'זאת התורה' ולא 'אלו הדינים'? הרוקח: "אם שומר את התורה – לא יזוק". התורה מרמזת שנשמור את התורה, ומאיימת במרומז, אחרת נינזק בצרעת וכו'.
טו,יט: שבעה ימים תהיה בנדתה: מדוע דווקא שבעה ימים? הרוקח: "היא גרמה לאדם הראשון למות, לכך היא יושבת עליו שבעה ימים כאבל". החטא הקדמון מלווה את האישה לנצח. מעניין מדוע אין אפשרות לתשובה וכפרה מחטא זה. אולי תהיה בימות העולם הבא.
שבת גדול שלום, שנזכה בה לענווה, לשמירת התורה, לכפרה מהחטא הקדמון, אמן! אורן.
----------------------------------------------------------------------------------
לקט מ"תורה ככתבה" לאי"ם – פרשת מצורע
טו, יט: שבעת ימים תהיה בנידתה: ש: מדוע דווקא 'בנידתה' ולא 'בטומאתה'? ת: 'נידה' משמש לציין הפרשה (כִּימֵי נִדַּת דְּו‍ֹתָהּ תִּטְמָא; ויקרא יב, ב) הגורמת לטומאה, לכן 'בנידתה' מציין 'במצב של טומאה'. המילה 'נידה' מציינת גם מצב של נידוי מן החברה, ולכן כל הנוגע בהּ – ייטמא (מה שאין כן באיש זב, שרק מי שהזב נוגע בו ייטמא, אך לא מי שנוגע בזב, שלא בבשרו). מכאן ש'בנידתה' מציין מצב של טומאה המחייב נידוי.

טו, ל: וְעָשָׂה הַכֹּהֵן אֶת-הָאֶחָד חַטָּאת, וְאֶת-הָאֶחָד עֹלָה: ש: במה חטאה הזבה שהיא צריכה להביא חטאת ועולה? ת: מדובר במקרה של זיבה רבה מהרגיל, זיבה נוספת על נידתה (וְאִשָּׁה כִּי-יָזוּב זוֹב דָּמָהּ יָמִים רַבִּים, בְּלֹא עֶת-נִדָּתָהּ, אוֹ כִי-תָזוּב, עַל-נִדָּתָהּ; פסוק כ"ה), ולא למחזור החודשי. היטהרות מהמחזור החודשי אינה כרוכה בקרבן כלשהו, אלא בזמן של שבעה ימים. זיבה רבה זאת באה כנראה על חטא במחשבה או במעשה, כמו יתר נגעי הצרעת, ולכן צריכה גם חטאת וגם עולה, אמנם באופן הזול יותר, דהיינו שתי תורים או שני בני יונה, ולא בקר וצאן. לאחר תום הזיבה המיוחדת הזאת, עליה לספור "שבעה ימים נקיים" (פסוק כ"ח), וביום השמיני להביא הקרבן הנ"ל. לאחר המחזור החודשי אין עליה לספור "שבעה נקיים".
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
פסח נקי מפציעות:מערכת שורשהמלצות מד"א לניקיון פסח בטוח וזהיר
מחרוזת פורים חדשנית...מערכת שורששימי יונייב ואלי קליין מזמינים אתכם ל"פורים פארטי"
בר מצווה מיוחדת בכותלמערכת שורשאתה עוד מעט בן 13, הגיע הזמן לחשוב מה אתה עושה לבר מצווה שלך. בית כנסת, אולם אירועים, ליד הבית, את כל אלה כולם עושים. אם תעשה את זה, ואף אחד לא יזכור ואף אחד לא ידבר על האירוע שלך. בר מצווה מיוחדת בכותל הוא אירוע שלא רק שכל החברים שלך והכיתה ידברו אליו, אלא כל השכבה, וכל בית הספר
שם השולח
תוכן ההודעה