חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
דת ויהדות

מחיר ספר תורה

מערכת שורש  ט כסליו, תשפא  25/11/2020

מהי מצוות כתיבת ספר תורה? למה כותבים ואיפה ניתן להשיג?

תגיות:

חכמינו למדו אותנו כי מצווה על כל אדם מישראל לכתוב ספר תורה בדיו על קלף אולם לא לכל אחד יש את האפשרות לקיים את המצווה הזו מפאת מחירו הגבוה של הס''ת.
לדוגמא: העלות של כתיבת ספר תורה ספרדי יכולה להיות יותר מעשרים אלף דולר
לעומת זאת ספר תורה אשכנזי בכתב בית יוסף עלותו קרוב לשלושים אלף דולר.

ההבדל במחירים:
המחיר הגבוה לספר תורה אשכנזי נובע מכך שכתב סת''ם אשכנזי הינו מהוקצע והכתיבה שלו אורכת זמן רב הרבה יותר מאשר כתיבה של ספר תורה ספרדי.

freepik

האם מותר לאנשים מעדות אשכנז להתפלל עם ספר תורה ספרדי?

בית כנסת שמתפללים בו בנוסח אשכנז מותר לאורך כל השנה לקרוא בזמן התפילה בספר תורה ספרדי אך בשבת זכור בזמן שקוראים את פרשת זכור שלפי חלק מהשיטות היא מצווה מדאורייתא, רצוי של עדה תשמע את הקריאה מספר התורה שכתוב עפ''י הנוסח שלה.

מחיר ספר התורה הינו גבוה ביותר, לא לכל אחד יש את האפשרות ואת היכולת לקנות ס''ת ולכן נפסק על פי ההלכה כי מותר לקנות ספר תורה מכספי מעשר כספים. ואף מותר לתת ממעשר כספים להחזקת בניו בישיבות. וכן יכול האב ליתן מעשר לבנו האברך (ילקוט יוסף).
נשים אינם חייבות במצווה של כתיבת ספר תורה אך כמובן אם הן זוכות במצווה חשובה זהו.

אדם שציוה לפני פטירתו לכתוב ספר תורה ואף הקדיש סכום כסף עבור כך, ייחד לו סופר והפקיד את התשלום אצל אחר ואכ''כ נפטר לבית עולמו, י''א שאותו נפטר יצא ידי חובת מצוות ספר תורה ע''י זה שעשה שליח שיכתוב לו ס''ת במעותיו וי''א כי מאחר ונפטר קודם כתיבת ספר התורה, אין מעשה השליחות מועיל שיחשב כאילו קיים את המצווה.
מכל מקום, זה יהיה לזכות גדולה לנפטר שמקיימים מצווה חשובה זו בממונו.

כתיבת ספר תורה לעילוי נשמת

אחת מהסיבות שאנשים כותבים ספר תורה היא לעילוי נשמת יקיריהם שנפטרו שהרי אין עילוי נשמה גדול מזה ונחת רוח גדולה לנפטר בעולם הבא לפיכך נשאלת השאלה האם בכתיבת ספר תורה לעילוי נשמת יוצאים ידי חובה במצוות כתיבת ספר תורה?
כאשר כותבים ספר תורה גם אם זה במטרה לעילוי נשמה זה אינו גורע כאין וכאפס במצוות ספר תורה, ההיפך גם מצווה של כיבוד הורים אם זה לעילוי נשמת ההורים וגם מצוות כתיבת ספר תורה רק יש כאלה שנוהגים לא להעניק את ס''ת לבית הכנסת בתור מתנה אלא בתור השאלה מפני שעיקר מצווה זו היא בספר תורה השייך לכותב.


האם סופר סת''ם יכתוב לעצמו או ימנה סופר אחר?
כותב הילקוט יוסף כי גדול הכותב בעצמו יותר ממי שקנה ספר תורה מן השוק, דאמר לוי הלוקח ספר לורה מן השוק כחוטף מצווה והיינו שאין לו שכר כל כך שיש למדת הדין לקטרג שלא טרח

סופר סת''ם שבקיא במלאכת כתיבת סת''ם, ראוי שיכתוב בעצמו את ספר תורה ולא יכתוב על ידי שליח כיוון שהמצווה בו יותר מבשלוחו אבל סופר שכתיבתו אינה מהודרת וכתיבה של סופר אחר מהודרת יותר, עדיף לכתוב את ספר התורה על ידי שליח להדר במצווה בכתב נאה ושלוחו של אדם כמותו.

פסקו חז''ל כי מצווה להתנאות במצוות לפני השם יתברך ולפיכך מצוה ספר תורה מהודרת בקולמוס נאה, על ידי לבלר אומן וכורכו בשיראין נאין אך על פי דברי רוב הפוסקים נראה כי מצות הידור אינה מהתורה אלא מדרבנן (ילקוט יוסף)

הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
שפע של תכנים לחג הסוכות באתר שורשמערכת שורשאתר האינטרנט של שורש מציע מגוון רחב של תכנים לחג הסוכות....
ברית הארץ בפרשת ניצביםהרב בניהו ברונרמהי ברית הארץ שמופיעה וחשובה כל כך בפרשת ניצבים?
אז מתי יוצאת החתונה בתאריך העברי?מערכת שורשכלי נח להמרת תאריך עברי ולועזי, בקלי קלות
שם השולח
תוכן ההודעה