חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
דירה נאה ונדל"ן

ראש השנה יום המלכת ה, יום הדין- שירת האזינו

הרב בניהו ברונר  כט אלול, תשעז  20/09/2017

דבר תורה מאת הרב בניהו ברונר רב הגרעין התורני צפת לראש השנה ולשבת האזינו

תגיות:
תפילת מוסף של ראש השנה היא תפילת העמידה הארוכה ביותר בשנה.במרכז התפילה שלש ברכות: מלכויות, זכרונות ושופרות.
ברכת מלכויות עוסקת בהמלכת ה' בעולם, ראש השנה על פי המסורת היהודית הוא יום בריאת האדם. מאז שיש אדם בעולם ה' הוא מלך. ה' לא היה זקוק לבריאת העולם, הוא ברא את העולם על מנת להיטיב לנו, ובפועל מאז הוא מלך. אנו מידי שנה מקבלים על עצמנו מחדש את מלכותו.

ברכת זיכרונות עוסקת בדין המתרחש בראש השנה. "מלך במשפט יעמיד ארץ" (משלי כ"ט ד'), המלכות באה לידי ביטוי על ידי משפט, שמטרתו בראש ובראשונה להשליט סדר בעולם: "רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו"(אבות ג' ב), ובנוסף לכך המשפט האלוקי בניגוד למשפט האנושי מגלה את האמת המוחלטת- האוביקטיבית. בראש השנה אומרת המשנה (א' ב): "כל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון". הדין הוא על כלל בני האדם בעולם, עם ישראל מתפלל לשלומו ולרווחתו של כל המין האנושי שגורלו נקבע ביום זה.
הברכה השלישית היא ברכת שופרות. תקיעת השופר קשורה לשתי הברכות הראשונות. בתקיעת שופר היו משתמשים בהמלכת מלך בימים הקדומים, שהמליכו את שלמה תקעו בשופר:
(לט) וַיִּקַּח צָדוֹק הַכֹּהֵן אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן מִן הָאֹהֶל וַיִּמְשַׁח אֶת שְׁלֹמֹה וַיִּתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָר וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם יְחִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה: (מ) וַיַּעֲלוּ כָל הָעָם אַחֲרָיו וְהָעָם מְחַלְּלִים בַּחֲלִלִים וּשְׂמֵחִים שִׂמְחָה גְדוֹלָה וַתִּבָּקַע הָאָרֶץ בְּקוֹלָם: (מלכים א' א) (היום תוקעים בחצוצרות לכבוד נשיא המדינה).

בתרועת חצוצרות השתמשו בעת מלחמה כביטוי לזעקה ותפילה להצלחה:
(ט) וְכִי תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרֹת וְנִזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם וְנוֹשַׁעְתֶּם מֵאֹיְבֵיכֶם (במדבר י').
ובמלחמת יריחו בימי יהושע בן נון תקעו בשופרות:
(ד) וְשִׁבְעָה כֹהֲנִים יִשְׂאוּ שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים לִפְנֵי הָאָרוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים וְהַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת: (יהושע ו').
הדין הוא מלחמה בין התביעה להגנה, הקטגור והסנגור נאבקים, ואנו בתרועה מבקשים רחמים, התרועה היא יבבה וגניחה. השופט המלך הוא אבינו, ואב מרחם על בניו.
מצוות השופר היא בשמיעה. חוש השמיעה מחדיר את המסרים לתוכנו בצורה עמוקה יותר משאר החושים. מי ששומע היטב את קול השופר ומבין את משמעותו, המסרים נחקקים בלבו.
בפרשת האזינו שנקרא בשבת משה חוקק את הברית בין ה' לישראל בטבע העולם ומשתמש לשם כך בחוש השמיעה: הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי (דברים ל"ב א'). שירת האזינו היא הסיפור ההיסטורי של הקשר בין ה' לישראל, מיציאת מצרים עד הגאולה האחרונה, ברית שהיו ועדיין יש בה עליות וירידות, אבל היסודות שלה חקוקים בטבע העולם. וכך כותב הרמב"ן שחי במאה ה-13 תקופה קשה לעם היהודי, מאבק תיאולוגי חריף עם הנצרות הקתולית:
היא שטר עדות שנעשה הרעות ונוכל, ושהוא יתברך יעשה בנו בתוכחות חימה, אבל לא ישבית זכרנו, וישוב ויתנחם ויפרע מן האויבים בחרבו הקשה והגדולה והחזקה, ויכפר על חטאתינו למען שמו. אם כן, השירה הזאת הבטחה מבוארת בגאולה העתידה על כרחן של מינין (כינוי לנוצרים).

אחרי שנשמע את קול השופר בראש השנה ונקבל על עצמנו מלכות שמים ומידת הרחמים תתגבר על מידת הדין, שמיעת השירה בשבת תקבע בתוכנו את התקווה לגאולה שלמה.

תכלה שנה וקללותיה – תחל שנה וברכותיה.
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
איתור נזילות– האתגר והפתרוןמערכת שורשהבעיה הגדולה עם נזילות מתחילה כשיש תקלות מורכבות יותר, והן מסתתרות מאחורי הטיח
נתנאל מלול- אתה המלךמערכת שורשנתנאל מלול, סולן פרחי מגדל אור, בשיר מרגש...
אש להבה, לב והתלהבותהרב יחזקאל פרנקלנדב ואביהוא אחיו מתו ביום חנוכת המשכן עקב הקרבתם אש אשר לא צוו להקריב – אש זרה. הקשר הפסוקים הקודמים מלמד משהו על האוירה במשכן, אוירה שאולי הובילה להתרוממות רוח מופרזת, שסופה חטאת.
שם השולח
תוכן ההודעה