חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
דת ויהדות

תשובה באוריינטציה ציבורית

הרב אברהם בלס  כג אלול, תשעז  14/09/2017

בדרך כלל בתודעה הדתית מבינים שהפנייה היא אל אוסף של פרטים שיעסקו בתפילה, צדקה ותשובה. בא התלמוד הירושלמי ללמדנו שהכוונה של מאמר זה היא בעיקר ציבורית

תגיות:
לשוחרי הירושלמי היקרים השלום והברכה- משהו לראש השנה. כמו שכבר כתבתי כמה פעמים בדפי הקשר יש מידי פעם נסיון להראות שעיתים התלמוד הירושלמי מהווה מקור למנהגים והנהגות, ובמקרה זה מקור לקטע תפילה לפי נוסח האשכנזים. בנוסח אשכנז נאמר בין השאר: 'ותפילה ותשובה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה' מקור מאמר זה הוא בירושלמי (תענית ב, א). אולם צריך לשים לב לנקודה מעניינת. מקור הדברים הוא ביציאה לתעניות. והאמורא שמביא את דברי ההוכחה בתענית זו אומר שתפילה, צדקה ותשובה שמבטלין את הגזירה הקשה צריכים באופן עקרוני להיות תפילה, צדקה ותשובה ציבוריות. וכן הפסוקים כולם שמובאים הם פסוקים באוריינטציה ציבורית (וגם השכר הוא שכר ציבורי ובכלל הירושלמי מציין עוד מספר יסודות ציבוריים בעבודת ראש השנה).
בדרך כלל בתודעה הדתית מבינים שהפנייה היא אל אוסף של פרטים שיעסקו בתפילה, צדקה ותשובה. בא התלמוד הירושלמי ללמדנו שהכוונה של מאמר זה היא בעיקר ציבורית.

כמובן אין הדברים באים לומר שהיחיד לא כדאי שיאמץ יסודות אלו, כמו שאכן אנו רואים שעשה חזקיהו (ירושלמי סנהדרין י, ב) כאשר ישעיהו הנביא אמר לו שהוא עומד למות.

נשים לב לנקודה מעניינת חזקיהו המלך אומר שהוא למד זו מזקנו שאמר לו שיקפוץ ל3 דברים אלו. מעניין למה הירושלמי נוקט במילה קפוץ. התשובה היא שישנם הרבה דברים שמעכבים את הרצון לעשות שינוי, שהמרכזי שבהם הוא שאדם לא באמת מאמין שהוא יצליח לעשות את השנוי. לכן אומרים לאדם קפוץ ואל תפחד
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
סגולות אבני קריסטלמערכת שורשיוצא לנו לשמוע מדי פעם על אבני קריסטל אבל אנחנו לא תמיד הבנו את המשמעות של אותן אבנים
אלול - איך תוקעים בשופר?מערכת שורשעיון בדברי הזוהר על הפסוק "אשרי העם יודעי תרועה" מעובד על פי דברי הרבי מליובאוויטש
איתור נזילות– האתגר והפתרוןמערכת שורשהבעיה הגדולה עם נזילות מתחילה כשיש תקלות מורכבות יותר, והן מסתתרות מאחורי הטיח
שם השולח
תוכן ההודעה