חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
דת ויהדות

מערת המכפלה- אחיזה בארץ מתוך הסכמת אומות העולם

הרב בניהו ברונר  כד חשוון, תשפ  22/11/2019

מעשה אבות סימן לבנים- תחילת כיבוש הארץ עם הסכמת האומות...

תגיות:
פרשתנו פותחת בסיפור רכישת מערת המכפלה על ידי אברהם בעקבות מותה של שרה אשתו. התורה מאריכה במשא ומתן שמנהל אברהם מול בני חת במקום להסתפק בפסוק אחד שיספר על כך שאברהם רכש את המערה לאחוזת קבר משפחתית.
מקריאת הסיפור נראה שלאברהם שתי מטרות ברכישת המערה, המטרה הראשונה קבורת שרה, צורך אישי- משפחתי בסיסי, זו מטרה לזמנו, המטרה השנייה לדורות הבאים, אברהם רוכש את המערה כנקודת אחיזה ראשונית בארץ של העם העתיד לצאת מזרעו. אברהם קיבל הבטחה מה' על הזרע ועל הארץ, ההבטחה הראשונה קוימה בלידתו של יצחק, ואילו ההבטחה השנייה עדיין לא קוימה, אברהם אומר לבני חת: "גר ותושב אנוכי עמכם", לגר אין קרקע בארץ.
שתי המטרות מעוגנות בסיפור. אם אברהם היה מעוניין רק בקבורת שרה, היה מקבל את הצעתם של בני חת לקבור את שרה במבחר קבריהם כפי שהם מציעים: "שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ אִישׁ מִמֶּנּוּ אֶת קִבְרוֹ לֹא יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ", וגם היה מקבל את הצעתו הנדיבה של עפרון לתת לו את מערת המכפלה בחינם, ולא היה מתעקש לרכשה בכסף מלא.
שתי המטרות בולטות בכפילות הפועל: "ויקם" בסוף הסיפור:
(יז) וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לִפְנֵי מַמְרֵא הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ וְכָל הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה אֲשֶׁר בְּכָל גְּבֻלוֹ סָבִיב: ...(יט) וְאַחֲרֵי כֵן קָבַר אַבְרָהָם אֶת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֶל מְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה עַל פְּנֵי מַמְרֵא הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן: (כ) וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם לַאֲחֻזַּת קָבֶר מֵאֵת בְּנֵי חֵת:
בפסוק י"ז השדה אושר כקניינו של אברהם עם המערה והעצים לעיני בני חת וכל באי שער העיר, הכוונה לנכבדי העיר, הקניין היה בכסף מלא, ארבע מאות שקל עובר לסוחר, באותם ימים סכום גדול מאד. אחרי שאברהם קבר את שרה, פסוק כ' מציין שהשדה והמערה שייכים לאברהם כ"אחוזת קבר". הכתוב מדגיש שאברהם מימש את הקניין בארץ לדורות הבאים: "בכל גבולו סביב", וגם רכש אחוזת קבר לשרה ולכל המשפחה.
בקריאת הפרשה אנו רואים את הכבוד שרוחשים בני חת לאברהם: "נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ", ובמקביל אברהם מדבר עמם בנימוס ובכבוד: "וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ לִבְנֵי חֵת", "אִם יֵשׁ אֶת נַפְשְׁכֶם לִקְבֹּר אֶת מֵתִי מִלְּפָנַי שְׁמָעוּנִי...", "וַיִּשְׁתַּחוּ אַבְרָהָם לִפְנֵי עַם הָאָרֶץ".
אברהם מצויד בהבטחה אלוקית שהארץ כולה תינתן לזרעו, ה' פרש בפניו בברית בין הבתרים את גבולות הארץ ואת רשימת העמים היושבים בה- עשרה עמים: לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת, אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי (בראשית טו, יח-בא). הוא יודע שההבטחה היא לדורות, לא נאמר לו כיצד הדבר יתממש בדורות הבאים, האם בניו יאלצו להילחם על הארץ או שהארץ תגיע אליהם בדרכי שלום. היה ברור לו שהוא עצמו יוכל לקבל פיסת קרקע רק על ידי קנייה בהסכמה. ובכך הוא גם ביטא את שאיפתו שגם בניו לא יאלצו לקבל את הארץ בכוח.
על פי מסורת חז"ל (ירושלמי שביעית ו' א) יהושע שלח לפני הכניסה לארץ אגרות לתושבי הארץ והציע להם להישאר בארץ ולמנוע מלחמה, ואולם הם סירבו ולכן נאלצו ישראל להילחם שנים רבות. תקופת בית שני התבססה על הצהרת כורש הפרסי ( 538 לפני הספירה) שנתן ליהודים רשות לעלות לארץ ולבנות את בית המקדש, וגם הבית השלישי בו אנו חיים היום ניתן לנו בהסכמת אומות העולם בהחלטת האו"ם בשנת 1947.
אחיזה המבוססת על כיבוש עלולה להתבטל על ידי כיבוש נגדי ואילו אחיזה המבוססת על קניין או הסכמה אינה בטלה לעולם (רמב"ם- משנה תורה, בית הבחירה ו'). קביעה זו תואמת את התנהלותו של אבי האומה שרכש בכסף מלא את מערת המכפלה, נכדו יעקב רכש את חלקת השדה בשכם (בראשית ל"ג י"ט) ודוד מייסד המלכות רכש את מקום המקדש מארונה היבוסי (שמואל ב' כ"ד כ"ד). מעשה אבות סימן לבנים. .
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
מקבץ שיעורים על ספר בראשיתמערכת שורשסיבוב חדש של קריאת פרשת השבוע, ואתר שורש מציע מגוון שיעורים רחב על פרשת השבוע
הצור תמים פעלוהרב בניהו ברונרשירת האזינו שנאמרה על ידי משה רבנו לקראת מותו מהווה שטר עדות היסטורי המסכם את קורות ישראל משנות הנדודים במדבר עד הגאולה האחרונה
לבת אש- פמוט הפלא המיוחד במינו לשבתמערכת שורשפמוט הפלא- המצאה ייחודית לכבוד השבת שלכם. משהו מיוחד במינו.
שם השולח
תוכן ההודעה