חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
בריאות

התמודדות עם חרדה במשבר הקורונה

הרב זאב קרומבי  כג אייר, תשפ  17/05/2020

איך, והאם, ניתן להתמודד עם חרדות ופחדים בתקופת הקורונה העוברת על כולנו?

תגיות:
באדיבות שבועון כפר חב״ד

משבר הקורונה הוא אירוע עולמי שאף אחד לא צפה מראש ושאף אחד לא התכונן אליו. האירוע הזה שינה את חייהם של רוב האנשים בעולם, כולל גם את החיים שלנו. האירוע הזה מלווה בטרגדיות קשות ומטלטלות בקהילת חב״ד. האירוע הזה הביא אותנו להסתגר בבתינו במשך שבועות, בלי תפילות בבית כנסת ובלי התוועדויות. בלי יציאה לעבודה או לבתי הספר. בלי טיסות לחו״ל ובלי יציאה למסעדות ובלי טיולים בחול המועד. אנו חוששים להתקרב אחד לשני. כל הדברים האלו יוצרים לחץ וחרדה שצריך ללמוד איך להתמודד איתם. הדבר החשוב ביותר הוא להבין שלחץ וחרדה הם לגמרי נורמליים במצב הזה. בדרך כלל, מה שמפריע לנו אינו ״החרדה״ שיש לנו במצב מסוים, אלא ״החרדה מהחרדה״ שלנו. בשפה טיפולית נהוג לדבר על ״רגש ראשוני״ שזה הרגש שאנו מרגישים כתוצאה מאירוע כלשהו, לעומת ״רגש שניוני״ שזה הרגש שאנו מרגישים כלפי הרגש הראשוני. לדוגמא, הפחד של אדם לצאת לרחוב מחשש שידבק רח״ל בנגיף הוא ״רגש ראשוני״. הבושה שהוא מרגיש מכך שהוא מפחד לצאת לרחוב, או הפחד שהוא עלול לפחד אם יצא לרחוב הם ה-״רגש השניוני״. ״הרגש הראשוני״ של הפחד מיציאה לרחוב הוא רגש נורמלי שלא באמת מהווה בעיה. פחד הוא רגש ״אינסטרומנטלי״, דהיינו שהוא רגש שמביא תועלת. לא לחינם בורא עולם עשה שנפחד. הפחד שומר עלינו מפני דברים שעלולים להזיק לנו, כגון נגיף הקורונה. הבעיה נוצרת מה-״רגש השניוני״, שאני מרגיש בושה מכך שאני מפחד, או זה שאני מרגיש שזה ״לא בסדר״ שאני מפחד. ״הרגש השניוני״ הזה אינו ״רגש אינסטרומנטלי״ כי הוא מפריע לנו להתנהל בצורה מאוזנת ויעילה. ה-״רגש השניוני״ יוצר לנו בעיה מיותרת.
מה עושים עם הרגשות שאינם ״אינסטרומנטליים״? הנטייה הטבעית שלנו היא לנסות להילחם ברגשות אלו, אולם ככל שננסה יותר להילחם ברגשות אלו, כך הם רק יתחזקו. ככל שננסה להגיד לעצמנו שאסור לנו לפחד, הפחד לא בהכרח יעלם. הוא עלול דווקא להתחזק. לדוגמא, ככל שננסה יותר לא לחשוב על ״פיל לבן״, כך לא נוכל להפסיק לחשוב עליו... באותו אופן, ככל שננסה להגיד לעצמנו לא לפחד, כך הפחד עלול רק להתחזק. מלחמה ברגשות אלו נועדה לכישלון. הדרך להתמודד עם רגשות אלו היא הדרך אותה הורה הרבי בעשרות ומאות מכתבים ״הסחת הדעת״. זה לא יעזור לנסות בכל הכוח לא להתבייש, או לא לפחד, כי כל אלו רק יחמירו את המצב. במקום זאת, עדיף ״להסיח את הדעת״ ולהתרכז במשהו אחר. כדאי שנזכיר לעצמנו שאלו מחשבות בלבד, ושלא צריך להתייחס אליהן יותר מידי ברצינות. החוכמה היא לא לתת לפחד לנהל אותנו, אלא לעשות מה שנדרש מאתנו, גם אם אנו מפחדים. חיילים גיבורים אינם חיילים שלא מפחדים אלא חיילים שמפחדים, ובכל אופן מסתערים קדימה.

דבר נוסף שיכול לעזור להתמודד עם הקשיים במצבנו הנוכחי הוא להתמקד במה שקורה ״כאן ועכשיו״. רוב הדאגות שלנו אינן נובעות ממה שקורה ״כאן ועכשיו״. רוב הדאגות שלנו הן בקשר למה שהיה, או למה שיהיה. כשאני מתרכז במה שקורה ״כאן ועכשיו״ אני לא דואג יותר מידי כי ״כאן ועכשיו״ רוב הדברים הם בסדר. כדי להתמקד ב-״כאן ועכשיו״ אפשר לנסות תרגיל שנקרא ״הטלת עוגן״ (Dropping an anchor). התרגיל הזה יכול לעזור לנו להתמודד עם כל הרגשות והחרדות שמציפים אותנו. תרגיל ״הטלת עוגן״ דומה להטלת עוגן על ידי סירה שנמצאת בלב הסערה. הטלת העוגן אינה עוצרת את הסערה. הסערה ממשיכה, אבל העוגן מסייע לסירה לא להיסחף בסערה. באותו אופן, כאשר אנו נמצאים ב-״סערה״ של רגשות וחרדות אנו יכולים ״להטיל עוגן״ כדי לא להיסחף בסערה. איך ״מטילים עוגן״? כדי ״להטיל עוגן״ נפנה לעצמנו עשר דקות ונשב בנחת במקום בו לא יפריעו לנו. במהלך התרגיל ננסה להפנות את תשומת ליבנו למה שאנו חווים ״כאן ועכשיו״. נרכז את תשומת ליבנו בנשימה שלנו, בלחץ שאנו מרגישים בגב וברגליים כשאנו יושבים על הכיסא, במה שאנו שומעים מחדרים אחרים, במראה של הקירות שאנו רואים סביבנו, וכו׳. מטרת התרגיל היא ״לצאת מהראש שלנו לתוך החיים שלנו״ (getting out of your mind and into your life). להפסיק לחיות ״בתוך הראש״ ובתוך החרדות והדאגות האין סופיות שלנו, ולעבור לחיות בתוך מציאות החיים. כשנחיה בעולם המציאותי ״כאן ועכשיו״, במקום ״בתוך הראש שלנו״, כמעט כל הדברים יסתדרו.

משבר הקורונה אינו חוויה קלה, ויחד עם זאת, אנו מאמינים בני מאמינים שכל דבר שקורה יכול וצריך ללמד אותנו משהו בתיקון המידות ועבודת השם. משבר הקורונה הוא הזדמנות לחשוב על סדר העדיפות של חיינו וללמוד לוותר על אותם דברים לא חשובים שנסחפנו אחריהם במרוצת החיים, ולהתרכז בדברים שבאמת חשובים עבורנו. המשבר יכול להיות הזדמנות להפוך להורים יותר טובים, בני זוג יותר טובים, בנים ובנות יותר טובים, חברים יותר טובים, ושליחים יותר טובים של הרבי. הרבה בריאות לכולם!

____
זאב קרומבי (MSW), הוא מטפל זוגי ומומחה להתמכרויות התנהגותיות, דוקטורנט בתחום הטיפול הזוגי בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. להערות ושאלות zeev@crombie.com  או 0547-822686
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
גרי אלפמון על חשיבות בכפיפות מרפקיםגרי אלפמוןגרי אלפמון מספר לנו שכפיפות מרפקים, או "שכיבות שמיכה", הם תרגיל כושר נהדר, אישי, שאינו מצריך חדר גדול או מכשירים מיוחדים
גרי אלפמון- שני סוגי אימונים לשמירה על כושרמערכת שורשגרי אלפמון, יועץ כושר מנוסה, על חשיבות שמירת הכושר האישי בשתי דרכים...
איך עושים השתלות שיניים?מערכת שורשמהם שתלים דנטליים, מה התהליך של הרכבתם ולמה הם טובים. תיאור מפורט...
שם השולח
תוכן ההודעה