חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
דת ויהדות

ויצא יעקב מבאר שבע

הרב בניהו ברונר  ח כסליו, תשעט  16/11/2018

אמנם יעקב קיבלת מאביו יצחק את הברכות שיועדו לעשיו ובנוסף קיבל את ברכת אברהם, אבל תמיד מנקר ספק כיצד הדברים יתממשו בפועל

תגיות:
פרשת ויצא פותחת בפסוק: וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה, הפרשנים דנים בכפילות יציאה והליכה. בעקבות חז"ל פירושו שיציאתו של יעקב עשתה רושם, וכך כשצדיק עוזב את עירו הדבר עושה רושם על הסביבה.
ניתן להסביר שהיה די למקרא לומר: וילך חרנה, זה היעד של יעקב, בית דודו לבן. יעקב בורח מארץ כנען בגלל שתי סיבות, האחת הפחד משנאתו של עשו המתכנן להרגו, והשניה בשליחות הוריו למצוא לעצמו בת זוג, יצחק ורבקה הוריו חוששים שמא ייקח אישה מבנות כנען כפי שעשה עשו אחיו. הפועל הליכה יכול להכיל את שתי המטרות. התוספת שהוסיף הכתוב בלשון יציאה, מטרתה לספר על תחושותיו האישיות של יעקב. יעקב יוצא מבית הוריו ויוצא מארץ כנען, הוא אינו יודע אם יחזור בעתיד. פעמים רבות המשמעות של יציאה היא התנתקות לעולם, נח יוצא מהתיבה שלא על מנת לחזור אליה, אברהם יוצא מבית אביו ומארץ מולדתו, עם ישראל יוצא ממצרים. יעקב אומר לעצמו מי יודע אם אזכה לראות את הורי פעם נוספת, האם אזכה לדרוך על האדמה הזו בחיי? ובאופן כללי, אמנם יעקב קיבלת מאביו יצחק את הברכות שיועדו לעשיו ובנוסף קיבל את ברכת אברהם, אבל תמיד מנקר ספק כיצד הדברים יתממשו בפועל, האם באמת הוא הממשיך של מורשת סבו אברהם ואביו יצחק, ואם כן מדוע עליו לעזוב את בית אביו ולצאת אל הלא- נודע?

ההתגלות האלוקית המגיעה אל יעקב בדרכו לחרן אמורה לענות לו על ספקותיו:
וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ.וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ:
ראשית ה' מבהיר ליעקב שהוא אלהי אברהם ואלהי יצחק, וההבטחות שניתנו לסבו ולאביו תקפות והן ממשיכות דרכו, זרעו יתפשט בארץ לכל הכיוונים ותתקיים בו ברכתו של אברהם שיתברכו בו כל בני העולם. יעקב הוא האב השלישי. בנוסף להבטחות הכלליות של המשך השרשרת המשפחתית, יעקב מקבל ברכה אישית, שה' ישמור עליו ויחזיר אותו לארץ, הוא יזכה להשגחה מיוחדת.

אברהם פרץ דרך חדשה בעולם, דרך של אמונה וחסד, הוא מסמן לעם ישראל את הדרך לעמידה מול העולם, ולא להיסחף לתוך הזרמים הגועשים בעולם.אברהם נמצא במסלול של עליה. התנסה בעשרה ניסיונות ועמד בכולם, בין ניסיון אחד לשני עצר והמשיך להתקדם.

יצחק בנו מראה לדורות את הכוח של מסירות הנפש, יצחק נעקד ברצון. אברהם בתנועה, יצחק לא יוצא בארץ הוא נשאר לשבת בארץ. תנועה מול ישיבה.
יעקב נע כל חייו במסלול של עלייה וירידה, חייו היו מסובכים וקשים, תנועות סיבוביות, בורח לחרן, חוזר לארץ, יורד למצרים, ואירועים קשים עוברים עליו וכך הוא מסכם את חייו לפני פרעה: "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל פַּרְעֹה יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם". היו לו הצלחות וכישלונות. הסולם שרואה יעקב בחלומו מסמל את חייו, מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, אבל ה' ניצב עליו.

יעקב הוא ישראל, בניו הם בני ישראל, ישראל מלשון "שרית עם אלוקים ואנשים ותוכל" נאבקת נלחמת, עם ישראל נאבק על קיומו לאורך כל ההיסטוריה. יעקב מראה לעם ישראל את הדרך. חייהם יהיו בעתיד מסובכים אבל בכוח האמונה בצדקת הדרך יצליחו להתקיים ולהתקדם כפי שהוא הצליח. אברהם ויצחק הציגו את האידיאלים, אמונת הייחוד ומסירות נפש, יעקב מתחיל בתהליך המסובך של מימוש האידיאלים. יעקב בונה את בית ישראל, המשפחה המכילה את שנים עשר הבנים שמהם יתעצבו שבטי ישראל.

חז"ל אומרים ששלושת האבות היו במקום בית המקדש בהר המוריה בירושלים, אברהם קרא למקום הר, יצחק קרא למקום שדה ויעקב קרא לו בית. אברהם עומד מעל בני העולם על הר גבוה ומגלה את האמונה בה' שהפועל היוצא ממנה הוא המוסר המוחלט, הוא מגלה לכל בני העולם שכולם נבראו בצלם אלוקים ולכן לא צריך לאפשר לאחד לשלוט על השני, כולם שווים, אברהם הוא אב המון גויים. יצחק נצמד לשדה, לאדמה, הוא מקבל צווי מה' שלא לצאת מחוץ לארץ ישראל, הוא היחיד מהאבות שהיה חקלאי. ההיצמדות לקרקע דורשת הקרבה, חיים של אמונה, שלעיתים דורשים וויתורים. יצחק חי בשמחה כשמו, צחוק עשה לי אלוקים, אמרה אמו על לידתו. שמחה שאינה נשברת מהקשיים המזדמנים בחיי החול, יצחק היה מחובר לפנימיות הרוחנית של החיים. יעקב מבסס את האמונה והאידיאלים במסגרת המשפחתית, הוא בונה את הבית. המשפחה היא המסגרת שדרכה יהיה ניתן להפיץ את האידיאלים של אברהם ויצחק, דרך מערכת יחסים איתנה בין הורים לילדיהם ודרך החינוך והקדושה שתשרור בבתי ישראל לאורך דורות.

שבת שלום
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
מצמיח קרן ישועה, ספר על חכם ישועה בן שושןמערכת שורשחכם ישועה בן שושן היה אחד ממיוחדי ירושלים. ספר חדש מתאר את חייו. לקריאה חינם בפורמט אלקטרוני
לימוד חשוב מפרשת נח לדורנו...מערכת שורשלא סוד שזהו מהנסיונות הקשים של הדור. אין אחד שלא נחשף לכך, בכל דרך שהיא. בפרשה ראינו לאיזה שפל ניתן להגיע בעקבות חטא זה
שני מדורים חדשים באתר שורש- פרשת שבוע ושיעורי תורהמערכת שורשאתר שורש מציג- שני אגפים חדשים ב"מגזין" של שורש... אחד על פרשת השבוע והשני על שיעורי תורה.
שם השולח
תוכן ההודעה